روغن کرمانشاهی آرتیشو

از گذشته تا به امروز رژیم ها یکی از چندین راه حل هایی برای رسیدن به تناسب اندام و لاغری به شمار می رود و بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. رژیم ها انواع متفاوتی دارند یکی از انواع آن ها خام گیاهخواری می باشد که بی تردید چندان برای شما نا آشنا نمی باشد و حتما درباره آن شنیده اید. آرتیشو قصد دارد در این مقاله شما را بیشتر با رژیم خوام گیاهخواری آشنا و اطلاعات شما را در خصوص آن جامع تر کند پس در ادامه همراه ما باشید.

گیاهخواری

تاریخچه گیاهخواری مربوط به به قرن ششم پیش از میلاد در هند و یونان می باشد و بنیان و اساس بنا نهادن گیاهخواری، لطمه وارد نشدن و آسیب نرساندن به حیوانات بوده است. طبق تحقیقات به عمل آمده حدودا 20درصد تا 40 درصد جمعیت هند را گیاهخواران تشکیل داده اند.

برای اولین بار در سال 1847 در کشور انگلستان انجمن گیاهخواران بنا نهاده شد، در پی آن انجمن های دیگری به پیروی انجمن اول در کشورهای هلند، آلمان، و برخی از کشورهای اروپایی تاسیس شدند. گیاهخواری در قرن بیستم در یک چشم بهم زدن و خیلی سریع در جوامع غربی محبوبیت پیداکرد و فرا گیر شد.

رژیم خام گیاهخواری

همانگونه که از نام آن پیداست رژیم خام گیاهخواری رژیمی می باشد که متشکل از گیاه خواری و خام خواری می باشد و تشکیل شده از سبزیجات به صورت خام، انواع میوه، حبوبات، روغن  و دانه های گیاهی، گیاهان دریایی است. در خام گیاهخواری هرگونه رژیم غذایی که با گوشت سروکار دارد و پخت و پز در دمای بالاتر از 48 درجه سانتی گراد ممنوع است و در کل رژیمی است که در آن 75 درصد از غذا ها به صورت خام مصرف می شوند.

در خام گیاهخواری یا خام خواری اثری از تغییرات شیمیایی یا فیزیکی نظیر حرات، بو دادن و یا کنسرو کردن نیست و تنها از مواد گیاهی به صورت خام و حاصل دست طبیعت استفاده می شود. این رژیم انواع متفاوتی از جمله خام میوه خواری جوانه خواری و آبمیوه خواری دارد.

رژیم-خام-گیاه-خواری1

طبقه بندی گیاهخواران

گیاهخواران را می توان بسته به هدف و طرز فکرشان به انواع مختلفی طبقه بندی کرد، که در ادامه آن ها را به شما معرفی می کنیم:

  • وگانیسم

وگانیسم (Veganism)  یکی از روش های تغذیه می باشد که در آن هر نوع غذایی با منشا حیوانی در غذا و مصارف خوراکی حذف می گردد.از جمله علت های روی آوردن افراد به وگانیسم می توان به رعایت کردن حق حیوانات، محافظت از محیط زیست و حفظ سلامتی اشاره کرد.

در این نوع از رژیم گیاهخواران از مصرف هرگونه گوشت مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ، و گوشت های دریایی و لبنیات، عسل، تخم مرغ و حتی فرآورده های حیوانی نظیر ژله به دلیلی که از ژلاتین تهیه شده است  پرهیز می کنند.

  • خام گیاهخواری

خام گیاهخواری (Raw Veganism ) یکی از روش های تغذیه می باشد که در آن نیز همانند روش قبلی مصرف گوشت، فرآورده های آن و لبنیات ممنوع است و بیشتر میوه ها، سبزیجات، سالاد، خشکبار (انواع مغز مانند گردو، پسته، بادام و فندق) جوانه ها (جوانه گندم، عدس، ماش، سویا و نخود) و موادی که دارای قند هستند مانند عسل، خرما و کشمش و غیره به صورت خام و طبیعی مورد استفاده و مصرف قرار می گیرد.

افرادی که خوام گیاهخوار هستند علاوه بر موارد ذکر شده مصرف قهوه، چایی، نوشیدنی هایی که در آن ها الکل به کار رفته  و سیگار را ممنوع می دانند و از مصرف آن ها ممانعت می کنند.

نکته: برای کسانی که گیاه خوار هستند سالاد سزار یک گزینه مناسب می باشد

  • گیاهخواری حاوی شیر و تخم مرغ

(Ovo-Lacto Vegetarianism) به گیاهخوارانی اطلاق می شود که انواع گوشت نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ و آبزیان را استفاده نمی کنند اما تخم مرغ و لبنیات را در وعده های غذایی خود مصرف کرده و به کار می برند.

  • نیمه گیاه خوار

(Semi-Vegtarian) به گیاهخوارانی اطلاق می شود گوشت مرغ و گوشت ماهی را مصرف می کنند اما از مصرف گوشت قرمز پرهیز می کنند.

  • پسکیترینیسم

(Pescetarianism) به گیاهخوارانی اطلاق می شود  که گوشت های دریایی نظیر ماهی و صدف دریایی را در سبد غذایی خود قرار داده و استفاده می کنند.

  • میوه خوار

میوه خوار یا (Fruitarianism) به فرادی نسبت داده می شودکه فقط از میوه ها تغذیه می کنند.

رژیم-خام-گیاه-خواری

رژیم خام گیاه خواری چه فوایدی دارد؟

همانگونه که می دانید کلسترل از نوع های چربی می باشد که منبع آن محصولات حیوانی می باشد و باعث بالا رفتن کلسترل می شود. لذا با توجه به اینکه گیاه خواران از منابع و محصولات حیوانی استفاده نمی کنند می توان گفت که از کلسترل پایین تری برخوردار هستند همین موضوع از بروز برخی از بیماری ها مانند سکته قلبی، فشار خون و گرفتگی عروق جلوگیری می کند. از دیگر فواید رژیم خام گیاهخواری می توان به این موضوع اشاره کرد که به دلیل اینکه در این رژیم از چربی استفاده نمی شود می توان از چاقی و چربی خون و پیامدهای آن پیشگیری کرد. همچنین می توان از یبوست و سرطان روده بزرگ به دلیل دارا بودن فیبر در رژیم گیاه خواری جلوگیری به عمل آورد.

طی تحقیقات به عمل آمده به وسیله انستیتو داروهای پزشکی و پیش گیرنده بر روی یک گروه 19 نفره از گیاه خواران در مقایسه با یک گروه 19 نفره همه چیزخواران (غیر گیاهخوار) نتایج به عمل آمده به این صورت بود که مقدار کربوکسی متلیزین ، پلاسما و محصول نهایی کلیکاسیون پیشرفته در گیاهخواران به میزان چشم گیری بیش تر بوده است.

رژیم خام گیاه خواری و لاغری

کسانی که قصد لاغری و کاهش وزن دارند می توانند از رژیم خام گیاهخواری استفاده کنند به این صورت که خام گیاهخواری در مقایسه با غذاهایی که پخته می شود دارای کالری کم تری هستند همین امر گامی به سوی لاغری و تناسب اندام است.

و در آخر

رژیم خام گیاهخواری به عنوان یک شیوه تغذیه سالم به منظور سم زدایی به کار برده می شود و مورد استقبال قرار گرفته است. و اینگونه بیان شده است که این رژیم غذایی یک دوره چهل روزه تحت عنوان چله گرفتن دارد. رژیم خام گیاهخواری برای افراد مختلف از جمله چاق، لاغر، پیر یا جوان پیشنهاد می شود چرا که در این رژیم مواد غذایی ناسالم هیچ جایگاه ندارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
Click outside to hide the compare bar
مقایسه
لیست علاقه مندی ها 0